توسعه کسب و کار چیست

///توسعه کسب و کار چیست

توسعه کسب و کار چیست

اگر در جامعه در خصوص توسعه کسب و کار پرس و جو کنیم تعریف های زیر را خواهیم شنید:

“توسعه‌ کسب و کار، ایجاد فروش است” ، “توسعه‌ کسب و کار، یافتن شرکا است” ، “توسعه‌ کسب و کار انجام معاملات پیچیده است”

توسعه کسب و کار،ایجاد ارزش طولانی مدت از طریق مشتریان، بازارها و روابط سازمان می باشد.

ارزش

منظور از “ارزش” چیست؟ به زبان ساده، “ارزش” یعنی پول اعم از نقدی و اعتباری،برند و اعتبار است. راه‌های زیادی هم وجود دارند که برای شرکت ارزش ایجاد می‌نمایند. اما توسعه کسب و کار این نیست که خیلی سریع ثروتمند شوید. اگر ارزش در کسب و کار به سرعت ایجاد شود، با همین سرعتی که امروز به وجود آمده است، از بین می رود و ارزشی به حساب نخواهد آمد. باید ارزش هایی در کسب و کار ایجاد شوند که همیشگی و پایدار باشند.

مشتریان

باید راهکارهایی ایجاد گردد تا تعامل مناسب و طولانی مدت با مشتریان که منابع جریان های نقدی ورودی هستند، ایجاد گردد.

بازارها

بازار جایی است که مشتریان در آن حضور دارند. بسیار مهم است ویژگی های بازار هدف مانند موقعیت جغرافیایی، کشش مالی و حجم و …. را به درستی بشناسیم.

روابط

داشتن روابط قوی با افراد متخصص، مدیران و سرمایه گذاران و … میتواند تاثیر بسیار بزرگی برروی توسعه کسب و کار داشته باشد. در این مورد ایجاد رابطه به تنهایی موثر نیست بلکه نیاز به مدیریت و حفظ این روابط است. از نکات کلیدی در حفظ روابط می توان به ایجاد منافع و احترام متقابل اشاره کرد.

مشارکت­های کاری هنگام بهره­ برداری از فرصت توسعه کسب و کار بسیار رایج است؛ اما مشارکت تنها یکی از چندین راهکار موجود برای خلق ارزش بلندمدت است. جستجو، به سرانجام رساندن و توسعه همکاری­ها یکی از وظایف روزانه بسیاری از کارشناسان و مدیران توسعه کسب و کار است. 

استراتژی

 استراتژی توسعه کسب و کار بسیار مهم و کلیدی است. این راهکار یکتا نیست و ممکن است در زمان تصمیم گیری با توجه به فرصت ها، استراتژی های گوناگونی پیش روی مجموعه باشد. نکته کلیدی توجه به هزینه هایی است که برای اجرای استراتژی باید صورت بپذیرد و این هزینه ها فقط مالی نیست بلکه زمان می تواند نقش بسیار کلیدی را ایفا کند. 

فروش

هیچگاه نباید فراموش شود که محور اصلی تمام تصمیمات و برنامه ریزی ها افزایش فروش می باشد و تمام گامها باید بر این اساس برداشته شود.

توسعه کسب و کار از کجا شروع می شود

همواره توسعه کسب و کار با مطالعات اولیه آغاز میگردد که شامل:

  1. بررسی وضعیت مالی و گزارش حسابداری
  2. تحلیل وضعیت کنونی کسب و کار(برمبنای SWOT و سایر ابزارهای تحلیل سازمانی)
  3. پیش بینی روند بازار
  4. وضعیت توسعه رقبا
  5. منابع اصلی درامد شرکت
  6. درک نیازهای مشتریان
  7. شناسایی تغییرات در بازار فعلی و تحلیل و آنالیز بازارهای جدید
  8. شناخت محصول فعلی و یافتن محصولات جدید
  9. چشم انداز بلندمدت شرکت
  10. ارائه پایه‌ای صحیح برای تصمیم‌گیری‌های بازاریابی

ساختار و مشخصات طرح توسعه کسب و کار

1.خلاصه مدیریت

  • شما چه كسی هستید؟
  • راهبرد و چشم انداز شما چیست؟
  • كسب و كار شما چیست؟
  • بازار شما چیست؟
  • چه قدر سرمایه نیاز دارید و آن را چگونه هزینه خواهید كرد؟
  • مزیت رقابتی پایدار شما چیست؟
  • توان تولید درآمد برنامه کسب و کار شما چقدر است؟

2.شرح کسب و کار

  • ماموریت و چشم انداز شركت
  • نوع شركت (نوع شركت سهامی- گستره جغرافیایی فعالیت ها- تاریخچه قبلی)
  • تاریخچه و مراحل شكل گیری شركت
  • معرفی محصول و فناوری
  • فهرست دارایی های كلیدی و تجهیزات و امكانات
  • معرفی تیم مدیریت و مشاوران حرفه ای (اعضای موسس شركت و سهام داران اصلی-اعضای هیات مدیره-مدیرعامل-مدیران ارشد-مشاوران كلیدی)

3.برنامه بازاریابی

  • روندها و ساختار بازار
  • نیازها و خلاءهای بازار
  • بخش بندی بازار
  • تحلیل مشتریان
  • تحلیل رقبا
  • راهبرد های بازاریابی

4.برنامه مالی

  • پیش ینی هزینه های شركت (برآورد هزینه های سرمایه ای، برآورد هزینه های قبل از بهره برداری، برآورد هزینه استهلاک، هزینه تولید سالیانه)
  • پیش بینی سرمایه در گردش و ثابت
  • پیش بینی سود و زیان
  • نحوه تامین منابع مالی و محل هزینه منابع مالی
  • پیش بینی نقطه سربه سر و نرخ بازگشت سرمایه

5.برنامه عملیاتی

  • فرآیند تولید
  • فناوری تولید
  • تجهیزات و امكانات مورد نیاز
  • تامین مواد اولیه
  • سرویس مشتری
  • ساختار سازمانی و نیروی انسانی
  • اقدامات اصلی

6.برنامه سازمانی

  • مالکیت
  • ساختارسازمانی
  • هیئت مدیره
  • برنامه زمان بندی
By |2019-09-04T15:50:39-01:00سپتامبر 1st, 2019|گروه آلپ, مقالات|0 Comments

تماس باما

یوسف آباد – کوچه سوم – پلاک 19 – واحد 3

Phone: – 88482056 – 021

Web: alpg.ir