مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی  و تبلیغات چیست ؟

بازاریابی و تبلیغات مانند یک اقیانوس وسیع و بی‌انتهاست که وقتی وارد هر کدام از شاخه‌های آن شوید، گویی وارد دنیایی بی‌کران شده‌اید. هر گوشه‌ از فضای تبلیغات برای خودش دنیایی دارد که هرچه جلوتر می‌روید، نکات بیشتری برای یادگیری وجود دارد.

در زمینه تبلیغات و بازاریابی سه فعالیت مهم و عمده وجود دارد که بسیاری از بازاریابان و فعالان حوزه تبلیغات آنها را به کار می‌گیرند. این سه فعالیت تبلیغاتی را تحت عناوین بالاخطی (ATL)، پایین خطی (BTL) و میان‌خطی (TTL) شناخته می‌شوند. بسیاری از مواقع حتی افراد حرفه‌ای نیز در مورد مفاهیم و کاربرد ATL، BTL و TTL دچار مشکل و سردرگمی می‌شوند.

بسته به اینکه هدف‌گیری شما در مارکتینگ مخاطب عام یا خاص باشد،

می‌توان 3 مفهوم زیر را در نظر گرفت:

ATL= Above the line marketing
BTL= Below the line marketing
TTL= Through the line marketing

 

تبلیغات (ATL (ABOVE THE LINE ADVERTISING چیست؟

اگر بخواهیم به روش ساده تراز تبلیغات atl را تعریف کنیم باید بگوییم ATL یعنی بازاریابی و تبلیغاتی که از طریق رسانه‌های سراسری و کثیرالانتشار به مخاطبان و مشتریان هدف می‌ربازاریابی به روش atl که به نام بازاریابی بالای خط، تبلیغاتی بالای خط یا ترویج بالای خط شناخته می‌شود، به شرکت‌های مختلف کمک می‌کند تا از استراتژی‌های بازاریابی گسترده و انبوه استفاده کنند. در ATL تمام بازار هدف قرار می‌گیرند تا اهداف مورد نظر کسب و کار محقق شود.

نمونه‌هایی از تبلیغات ATL

تلویزیون -رادیو -رسانه‌های مکتوب (روزنامه‌ها و مجلات)

تبلیغات (BTL (BELOW THE LINE ADVERTISING چیست؟

 BTL مخفف چیست؟  BTL مخفف Below the line advertising است و به تبلیغات زیر خط یا ترویج زیر خط نیز شناخته می‌شود.

اما اگر می‌خواهید بدانید تبلیغات BTL چیست، در این روش برخلاف تبلیغات Atl، از استراتژی بازاریابی و تبلیغات مستقیم برای رسیدن به مشتریان هدف استفاده می‌شود. در تبلیغات بی تی ال، کمپین‌‌های تبلیغاتی برای معرفی محصولات و خدمات در رسانه‌های غیر از تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجله و بیلبوردها اجرا می‌شوند. شرکت‌های مختلف در این نوع استراتژی بازاریابی و تبلیغات بیشتر از برندسازی و افزایش آگاهی نسبت به برند، روی نرخ تبدیل متمرکز هستند.

نمونه‌هایی از تبلیغات BTL

تبلیغات ملک به ملک- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی – بازاریابی درون‌فروشگاهی -کاتالوگ، بروشور و کیوسک‌های تبلیغاتی – 

تبلیغات (TTL (THROUGH THE LINE ADVERTISING چیست؟

اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم تبلیغات TTL چیست، تبلیغات TTL که به نام بازاریابی یا ترویج میان (درون) خطی نیز شناخته می‌شود، در واقع ترکیبی از تبلیغات ATL و BTL است. در عصر پیشرفت تکنولوژی و دنیای سنگین رقابتِ میان کسب‌وکارهای مختلف، ادغام دو سیستم ATL و BTL کاملا ضروری به‌نظر می‌رسد.در دنیای امروز بازاریاب‌های مجبورند که به صورت هم‌زمان هم روی برندسازی و افزایش آگاهی نسبت به برند کسب و کارها کار کنند و هم باید حواسشان به افزایش نرخ تبدیل باشد. از همین‌رو ناچارند سراغ استراتژی‌های تبلیغاتی TTL بروند. کمپین‌های ۳۶۰ درجه را می‌توان بهترین نمونه بازاریابی TTL دانست.

نمونه‌هایی از تبلیغات TTL

بازاریابی ۳۶۰ -دیجیتال مارکتینگ

در مقاله ی بعدی به مزایا و معایب هر یک از نوع تبلیغات میپردازیم

برای خواندن دیگر مقالات اینجا کلیک کنید