کی پی آی (KPI) چیست – تفاوت KPI و OKR

کی پی آی (KPI) یا شاخص کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator)، معیاری برای شناخت عملکرد شما در رسیدن به یک هدف است. KPI ها در کسب و کار مدرن وجود دارند و در عین حال این عبارت اغلب مورد استفاده نادرست و اشتباه قرار می گیرد.این به این معنی است که، اگرچه KPI ها بسیار رایج هستند، اما کسب و کارهایی که در واقع از KPI ها استفاده می کنند، بسیار رایج نیستند.

عوامل کلیدی موفقیت (KSF) چیست

عوامل کلیدی موفقیت (KSF) یا Key Success Factor، چیزهایی هست که سازمان به وسیله اونها موفق میشه و به vision خودش میرسه.

اهداف و نتایج کلیدی (OKR)

اهداف و نتایج کلیدی (OKR) یا Objectives and Key Results، یک فریم ورک است که به شما در جهت رسیدن به اهداف تعیین شده کمک میکنه و مسیر درست رو به شما نشون میده. فریم ورک OKR نوعی GPS است که راهنمای شما در مسیره و هنگامی که مسیری رو به اشتباه بری به شما گوشزد می‌کنه. OKR هدف نیست، KPI نیست، KSF هم نیست! OKR یک فریم ورکه که در داخل خود یک هدف (Objective) رو تعیین می‌کنه که هر هدف یک سری Key Result داره. KPI ها در دل این Key Result ها قرار دارند.

چه چیز باعث موثر بودن شاخدلایلص های عملکرد کلیدی (KPIs) می شود؟

یک KPI تنها به اندازه آن عملی که برمی­ انگیزد ارزشمند است. در بسیاری از مواقع سازمان ها کورکورانه KPI های به رسمیت شناخته شده در صنعت را اتخاذ می­ کنند.سپس تعجب می­ کنند که چرا آن KPI، هدف کسب و کار آنها را منعکس نکرده و در ایجاد هرگونه تغییر مثبتی شکست خورده است.

یکی از مهم­ترین جنبه ­های (KPIs) که اغلب نادیده گرفته می­شود این است که آنها به نوعی زنجیره های ارتباطی از یک فرایند به فرایندی دیگر و یا از بخشی به بخش دیگر سازمان هستند.

هر چه تعریف کردن شاخص های عملکرد کلیدی دقیقتر باشد و چگونگی ارتباط شاخص های عملکرد کلیدی میانه به شاخص کلیدی عملکرد بالادستی شفاف تر لحاظ شود، احتمال رصد کردن شاخص ها بر اساس نوع فعالیت ها آسان تر است.

برای انتخاب و تعیین کردن هر شاخص عملکرد کلیدی (اصلی) در بازاریابی شما باید با استراتژی بازاریابی برند و  اهداف برندینگ سازمان آشنا باشید و بدانید شرکت چه برنامه ­ای برای رسیدن به آنها دارد.

دلایل استفاده از KPI در بیزینس

– به مدیران و افراد مجموعه کمک میکنه سطح عملکرد خودشون رو بسنجند و ارزیابی کنند.
– به استراتژیست‌ها و مدیران مجموعه کمک میکنه که بفهمند کجای نقشه راه قرار دارند و تا چقدر از برنامه رو پیش رفتند.
– نقص‌های نقشه راه رو در میانه ماجرا نشون میده و به ما در تدوین استراتژی‌های جدید جهت تعیین اهداف و OKR ها کمک می کنه.
– می‌تونه در تعیین حقوق و دستمزد موثر باشه.
– با تعریف KPI برای سازمان، سازمان از حالت گنگی خارج می‌شه و افراد به وظایف خود واقف می‌شن.

دلایل نرسیدن به KPIهای تعیین شده

– ممکن هست تارگت تعیین شده دور از انتظار و غیر واقعی تنظیم شده باشد.
– تیم‌های استارتاپی معمولا مولتی تسک هستند و چون واحدهای مختلف سازمانی ندارند، کلی کار رو سرشون میریزه و ممکن هست نتونن به KPIیی که مد نظر داشت برسن.
– تجزیه و تحلیل و همچنین تخمین اشتباه توسط افرادی که مستقیما KPI ها را ست میکنند.
– ممکنه در طول زمان کوتاهی، استراتژی سازمان، بیزنس و استارتاپ عوض شه. بنابراین نمیشه رو همون KPI های قبلی موند.

عملی ساختن KPI شامل ۵ مرحله می‌شود

  • اهداف کسب‌وکار را مرور کنید.
  • عملکرد فعلی خود را تجزیه و تحلیل کنید.
  • اهداف KPI در کوتاه مدت و بلند مدت را تعیین کنید.
  • اهداف را با تیم خود مرور کنید.
  • پیشرفت را بررسی و تنظیمات مجدد را انجام دهید.

 

میتوانید برای خواندن دیگر مقالات اینجا کلیک کنید.