مشاوره کسب و کار چیست و چرا به آن نیاز دارید ؟

مشاوره کسب و کار امری بسیار ضروری است. به عنوان صاحب یک کسب و کار یا مدیر یک سازمان هر روز بر بخش‌های مختلف کسب و کارتان نظارت دارید. با کارکنان و و مدیران مجموعه خود تعامل می‌کنید. گزارش‌های مالی، فروش و عملکرد را با دقت بررسی می‌کنید. با تأمین‌کنندگان و مشتریان ارتباط برقرار می‌کنید و برای کسب و کارتان چشم‌اندازهای بلندمدت و کوتاه مدت تعریف می‌کنید. گاهی پیش خود تصور می‌کنید این بزرگ‌ترین نقطه‌ قوت شما است. 

اما این تصور درست است؟ شما به یه فرد باتجربه‌ای نیاز دارید که خارج از گود کسب و کار شما ایستاده باشد و بتواند با نگاهی بیطرفانه و عاری از هر گونه تعصب و قضاوت کسب و کار شما را بررسی کند.

کسی که در اداره کردن و موفقیت کسب و کارهای مختلف سابقه درخشانی داشته باشد؛ یک مشاور کسب و کار.

تعریف مشاوره

( مشاوره) به معنی دریافت کمک حرفه ای و کسب اطلاعات لازم از افرادی است که صاحب تخصص و دانش در زمینه ی خاص هستند. دریافت اطلاعات و کسب مشاوره در همه ی زمینه می تواند کارساز و کارگشا باشد. مشاوران به شما کمک میکنند که مشکلات خود را رفع و یک تغییر مثبت و خوب را در فضای کسب و کار ایجاد نمایید دریافت خدمات مشاوره ای می تواند در حل مشکل آن مفید باشد. مشاوره کسب و کار یکی از انواع مشاوره، راهنمایی و دریافت اطلاعات محسوب می شود.

اگر در حال راه اندازی و شروع کسب و کار و استارتاپ هستید به شما پیشنهاد می دهیم قبل از شروع از افراد مشاور و صاحب تخصص راهنمایی بگیرید .مشاور کسب و کار در وهله اول یک تحلیل‌گر است که با نگاهی دقیق تمامی بخش‌های یک سازمان را تجزیه و تحلیل می‌کند.

می‌توان گفت موفقیت مشاوره کسب و کار در گروی رسیدن به شناخت و درکی عمیق از کسب و کار است.

در مشاوره کسب و کار عملکرد سیستماتیک و  انعطاف‌پذیری سازمان و نیاز به حضور نیروهای متخصص بررسی می‌شود. سپس این بینش و آگاهی به مدیر سازمان یا صاحب کسب و کار منتقل می‌شود.

تا نقاط قوت و نقاط قابل بهبود کسب و کار خود را بشناسند.

در اغلب اوقات صاحبان کسب و کارهای استارت‌آپی چندان با الفبای کسب و کار آشنا نیستند. آن‌ها چنان در پیاده کردن ایده‌هایشان غرق شده‌اند که چالش‌ها و مشکلات سر راهشان را نادیده می‌گیرند.

آمار نشان می‌دهد از هر 5 استارت‌آپ چهارتای آنها شکست می‌خورند. برای همین حضور یک مشاور کسب و کار با تجربه که از چند و چون راه‌اندازی کسب و کارهای جدید می‌تواند در موفقیت این استارت‌آپ‌ها نقش بسزایی داشته باشد.

دلایل مختلفی وجود دارد که صاحبان مشاغل باید استخدام مشاور کسب و کار را در نظر بگیرند. مشاوران خدمات گسترده ای از جمله موارد زیر را ارائه می دهند:

  • ارائه تخصص در یک بازار خاص
  • شناسایی مشکلات
  • تکمیل کارکنان موجود
  • شروع تغییر
  • تامین عینیت
  • آموزش کارکنان
  • انجام کارهایی مانند حذف کارمندان
  • احیای یک سازمان
  • ایجاد یک تجارت جدید

مشاوران کسب و کار اساساً مشاورانی حرفه ای هستند. بیشتر آنها دارای یک تخصص خاص بوده. شرکت ها در کلیه صنایع، مشاور کسب و کار استخدام می کنند تا به آنها در حل مشکلات خاص کمک کنند یا از بهترین روش برای مدیریت کسب و کارشان استفاده نمایند. پس از استخدام، یک مشاور کسب و کار به طور حرفه ای تجارت را تجزیه و تحلیل می کند و راه حل هایی را برای کمک به شرکت در رسیدن به اهداف خود ارائه می دهد. در حالی که بیشتر مشاوران تجاری به عنوان پیمانکار مستقل کار میکنند.

اولین قدم برای هر مشاور تجاری مرحله کشف است.

جایی که هدف، یادگیری تجارت مشتری است. یک مشاور کسب و کار خوب، وقت می گذارد تا آنجا که ممکن است از مالک و کارمندان شرکت بیاموزد. این کار می تواند شامل بررسی تسهیلات ملاقات با هیئت مدیره و کارمندان، تجزیه و تحلیل امور مالی و خواندن تمام مواد شرکت باشد. در طی این روند، مشاور جزئیات اهداف و ماموریت های شرکت و اینکه چه عملیاتی انجام می شود را کشف خواهد کرد.

هنگامی که مشاور کسب و کار درک عمیقی از شرکت ایجاد کرد، وارد مرحله ارزیابی می شود. جایی که هدف شناسایی مکان مورد نیاز برای تغییر است. این مرحله شامل شناسایی نقاط قوت و ضعف شرکت است.

و همچنین مشکلات فعلی و قابل پیش بینی است. این موضوعات می تواند شامل مشکلاتی باشد که مالکیت و مدیریت قبلاً آنها را شناسایی کرده و همچنین مشکلات جدیدی که مشاور کسب و کار در نتیجه بررسی های انجام شده، کشف کرده است. همچنین یک مشاور با تجربه باید فرصت های رشد تجارت، افزایش سود و افزایش کارایی را شناسایی کند.

استفاده از مشاور اجتناب ناپذیر می شود:

انسان در زندگی امروزه نمی تواند در همه ی امور صاحب نظر و تخصص باشد. از آنجا که شرایط زندگی در عصر حاضر به تخصص و مهارت در همه ی زمینه های زندگی نیاز است، بهترین راهکار دریافت مشاوره است. برای رسیدن به موفقیت، آرامش.

هر کسب و کار و سیستم تجاری از بخش های مختلف و زیر گروه های بسیاری تشکیل شده است.

مدیران و افراد رده اول هر کسب و کاری، اگر بخواهند به موفقیت و گسترش در کسب و کار خود دست یابند باید بتوانند در همه ی بخش های ذیربط، افراد درست و مناسبی را استخدام کنند.

بخش مشاوره کسب و کار، یکی از بخش هایی است که حضور فیزیکی آن در هر کسب و کاری مهم و کارآمد است. این بخش می تواند سهم زیادی از مشکلات و موانع کاری شما را از بین ببرد و از مشکلات آتی جلوگیری کند.

چرا کسب و کار شما به مشاور نیاز دارد؟

سرعت رشد فناوری و تکنولوژی بسیار زیاد است. اگر صاحبان کسب و کار نتوانند خود را با این سرعت تطبیق دهند، به طور حتم با شکست و پسرفت مواجه خواهند شد.

وجود یک مشاور با تجربه در زمینه کسب و کار که از بیرون به کسب و کار شما و دنیای تجارت می نگرد، می تواند به شما کمک اصولی دهد. مشاوران کسب و کار می توانند با ارائه راهکار های مفید و مشاوره در زمینه فناوری و تکنولوژی، کسب و کار شما را همگام با تکنولوژی پیش خواهد برد.