مزایا و معایب تبلیغات ATL , BTL,

 

مزایای تبلیغاتی ATL

بازدید یکتا (Reach): اگر بازاریاب‌ها و فعالان حوزه تبلیغات بتوانند به درستی از کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی به روش Atl استفاده کنند، می‌تواند بازدید بیشتری بگیرند.

جلب توجه مشتریان: تبلیغات صوتی-تصویری که در تلویزیون و رادیو پخش می‌شود تاثیر زیادی روی ذهن و تصمیم‌گیری بینندگان و شنوندگان می‌گذارد.

برندسازی: کمپین‌های تبلیغاتی در رسانه‌های جمعی برای افزایش میزان حضور برند در بازار (برندسازی) اهمیت زیادی دارند. یکی از مهمترین نقش‌های بازاریابان این است که با استفاده از کمپین‌های ATL مختلف بتوانند پیام برند را به صورت گسترده‌ پخش کنند.

معایب تبلیغات ATL

  • هزینه زیاد: تبلیغات در هرکدام از رسانه‌های جمعی در نوع خود هزینه زیادی دارد. از آنجایی که در این نوع از تبلیغات باید استمرار داشت، اجرای کمپین‌های بالای خط برای کسب‌وکارهای کوچک و حتی متوسط مناسب نیست.
  • تغییر روال‌ها: زمانی تلویزیون، رادیو، روزنامه و مجلات تنها رسانه‌های موجود برای تبلیغات بودند. اما حالا رسانه‌های جدیدی چون اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و مجلات آنلاین سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند.
  • مشکل در ارزیابی نرخ بازگشت سرمایه: در واقع هیچ روش مناسبی برای سنجش میزان اثرگذاری کمپین‌های ATL وجود ندارد. ضمن اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که به عنوان مثال یک آگهی تلویزیونی بتواند مشتری را جذب کند تا به خرید محصول شما تن دهد.

 

 مزایای تبلیغات BTL

  • کمپین‌ها هدفمندتر: اگر شرکت‌ها بتوانند دقیق‌تر و بیشتر مشتریان مرتبط را هدف قرار دهند، می‌توانند به نرخ تبدیل بالاتری برسند. شبکه‌های اجتماعی این اجازه را به شما می‌دهند که براساس سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و موارد دیگر می‌توانید مخاطبان‌تان را هدف قرار دهید.
  • ایجاد رابطه قوی با مشتریان: استراتژی‌های بازاریابی BTL به شما اجاره می‌دهد تا به صورت مستقیم با مشتریان‌تان ارتباط برقرار کنید. در این روش شانس ایجاد روابط قوی برای مدت طولانی بیشتر است.
  • قابلیت اندازه‌گیری: کمپین‌های تبلیغاتی بی تی ال برای این طراحی شده‌اند که نرخ تبدیل را افزایش دهند. در کمپین‌های BTL می‌توانید نرخ تبدیل خود را اندازه‌گیری کنید و در صورت نیاز اصلاحات لازم را انجام دهید. به عنوان مثال می‌توانید ببینید چند نفر تبلیغات شما را دیده‌اند، چه تعداد کلیک روی تبلیغات شما انجام شده است و چند نفر محصول شما را خریده‌اند.

معایب تبلیغات BTL

  • نیاز به کارمندان حرفه‌ای فروش: در تبلیغات چهره به چهره به نیروهای حرفه‌ای و باتجربه برای فروش نیاز دارید. در این حالت دو گزینه پیش روی شماست؛ یا افراد باتجربه را استخدام کنید یا اینکه کلاس‌های آموزشی بگذارید. در هر دو حالت، مجبورید حقوق، کمیسیون و هزینه‌های زیادی را برای برنامه‌های آموزشی افراد بپردازید.
  • درک فرهنگی: پیش از ملاقات با مشتریان و اجرای کمپین‌های BTL در شبکه‌های اجتماعی باید روی درک فرهنگ مشتریان هدف کار کنید. این کار کمی سخت است و درک فرهنگ و رفتار هر کدام از مشتریان نیز زمان‌بر است.

تفاوت تبلیغات ATL و BTL چیست؟

در واقع اصلی‌ترین تفاوت تبلیغات ATL و BTL را باید در تفاوت میان جمعیت مخاطبان و نحوه انتقال پیام جستجو کنیم. در تبلیغات ATL مخاطبان شما طیف وسیعی از جامعه هستند و با استفاده از رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون، رادیو، بیلورد، روزنامه‌ها و مجلات تلاش می‌کنید پیام خود را به آنها برسانید.

اما در تبلیغات BTL از روش بازاریابی و تبلیغات مستقیم استفاده می‌شود؛ حال ممکن است سراغ ابزارهای آنلاینی چون ایمیل مارکتینگ بروید و خواه ممکن است از پیشنهادات ویژه و تخفیف‌های جذاب درون‌فروشگاهی استفاده کنید.

تفاوت اصلی دیگر به میزان هزینه اجرای کمپین‌های ATL و BTL برمی‌گردد. معمولا هزینه‌ در روش تبلیغات atl زیاد است و هر شرکتی نمی‌تواند سراغ آن برود.‌ اما هزینه تبلیغات در بازاریابی بی تی ال کمتر است و اثربخشی خوبی دارد.

چه موقع از تبلیغات ATL استفاده کنیم؟

با توجه به توضیحاتی که در این مطلب دادیم، می‌توانیم نتیجه ‌بگیریم که در موارد زیر می‌توان از تبلیغات ATL استفاده کرد:

  • اگر می‌خواهید پیام خود را به تعداد زیادی از مشتریان برسانید و تعداد مخاطبان‌تان خیلی زیاد است.
  • زمانی که هزینه کافی دارید و به تبلیغات ATL به چشم یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه می‌کنید.

چه موقع از تبلیغات BTL استفاده کنیم؟

باتوجه به مطالب گفته شده، تبلیغات BTL برای مشتریان هدف که تعداد کمتری دارند مناسب است و در موارد زیر می‌توانیم از این روش استفاده کنیم:

  • زمانی که محدودیت بودجه دارید و با تبلیغات BTL می‌خواهید به بازگشت سرمایه موردنظر برسید.
  • زمانی که می‌خواهید نمونه محصول را تست کنید تا بتوانید نسخه نهایی را بدون مشکل وارد بازار کنید
  • زمانی که مخاطبان خاص دارید و مخاطبان هدف شما خیلی زیاد و عام نیستند