مدل کسب و کار برای استارتاپ ها

امروزه در کسب و کارها ز روش ها و مدل های علمی استفاده می شود انواع مدل کسب و کار تحت تحقیقات گسترده ای در سطح جهانی به دست آمده است.

طرح های قدیمی کسب و کار، طی فرآیند هایی، به مدل های پیشرفته امروزه تبدیل شده اند.

 افرادی که تمایل دارند کسب و کار جدیدی آغاز کنند، لازم است در مورد انواع مدل کسب و کار اطلاعاتی داشته باشند.

ما در این مقاله می خواهیم شما رو با تعاریف انواع مدل کسب و کار آشنا کنیم 

شروع یک کسب و کار هدفمند، به شناخت انواع مدل های کسب و کار نیاز دارد. جلوتر به بررسی انواع مدل کسب و کار می پردازیم.

مدل B2B (Business To Business)

در مقاله ای گذشته ما به شناخت مدل کسب و کار b2b و b2c پرداخته ایم .

مدل b2b از قدیمی ترین مدل های کسب و کار میباشد این مدل از کسب و کار، فعالیت بین دو سازمان تجاری است طوری که خدمات و کالاهای یک سازمان تجاری، سازمان تجاری دیگری را تامین می کند

در نظر داشته باشید که در بیزینس b2b محدودیتی در بازار کسب و کار وجود دارد.

مدل B2C (Business To Consumer )

در بیزینس b2c خدمات یا کالا به صورت مستقیم از طرف شرکت یا سازمان تجاری به مصرف کننده نهایی فروخته می شود. هیچ نوع واسطه ای بین تامین کننده کالا یا خدمات و مصرف کننده وجود ندارد. برای مفهوم بهتر این مدل کسب و کار به مقال گذشته بروید و تفاوت آن را با مدل b2b ببینید .

مدل C2B (Consumer To Business)

الگوی تجاری c2b در بین انواع مدل کسب و کار محبوبیت کمتری دارد.

در نتیجه شرکت ها و سازمان های تجاری کمتری از این مدل بیزینس برای فروش کالاها و خدمات خود استفاده می کنند. این نوع مدل تجاری، به عنوان نوعی تجارت معکوس شناخته می شود

. به طوری که در این تجارت مصرف کنندگان، کالا و خدمات خود را به مشاغل می فروشند. بیزینس c2b در بستر اینترنت و به صورت آنلاین انجام می شود؛ مانند یک شرکت انحصاری در یک شرکت بزرگ تر فعالیت می کنند.

در نظر داشته باشید که در بیزینس c2b، واسطه هایی بین شرکت ها و مصرف کنندگان خدمات وجود دارد.

مدل C2C (Consumer To Consumer)

در مدل کسب و کار c2c، مشتری با مشتری ارتباط تجاری دارد. در بیزینس c2c، مشتریان می توانند در محیطی آنلاین به مشتریان دیگر دسترسی داشته باشند. و تجارت کالایی و خدماتی خود را انجام دهند. بیشترین تجارتی که در این مدل از کسب و کار انجام می شود، خرید و فروش کالای دست دوم است.

مشتری برای کالای مورد نظر خود قیمت گذاری می کند و در مورد قیمت و ارزش کالا با مشتری طرف مقابل به تفاهم نهایی می رسد. بیزینس c2c، به صورت فیزیکی نیز بین دو مشتری انجام می شود. برای فعالیت در بسترهای اینترنتی، مشتریان از کانال هایی مانند شبکه های اجتماعی و وب سایت های مختلف استفاده می کنند.

مدل B2G (Business To Government)

در الگوی تجاری b2g معامله بین شرکت های تجاری و دولت انجام می شود. بر طبق این معامله، سازمان های تجاری، کالاها و خدمات خود را به دولت می فروشند.

دولت در تمامی نقاط کشور دارای دفاتر و آژانس های وابسته به خود است. سازمان های شرکتی، کالاها و خدمات خود را به این دفاتر و آژانس ها می فروشند. این معاملات معمولاً در مقیاس های کلان انجام می شوند.

مدل G2B (Government To Business)

در این مدل از کسب و کار، فعالیت تجاری بین دولت و شرکت تجاری انجام می شود. استفاد صحیح از بیزینس g2b باعث ارتقا و رشد کسب و کار در یک کشور می شود.

دولت ها با ارائه تسهیلات و ابزارهای مورد نیاز می توانند از شرکت های تجاری پشتیبانی موثری داشته باشند. در بیزینس g2b قراردادی ما بین شرکت های تجاری و دولت، بسته می شود و براساس این قرارداد دولت خدمات و کالاهای مورد نظر را به شرکت های تجاری می فروشند

مدل C2G (Consumer To Government)

در الگوی تجاری c2g، همکاری بین مشتری که همان مردم هستند و دولت انجام می شود.

این همکاری بیشتر به منظور افزایش مشارکت مردم در امور دولتی انجام می شود. در بیزینس c2g، بیشتر ارائه خدمات از طرف مردم به دولت است. برای مثال می توان به رای دادن مردم در انتخابات اشاره کرد. در این مدل تجاری، مردم نظرات و عقاید خود را به صورت رای به دولت ارائه می دهند. درآمد این تجارت، همان ارتقا و پیشرفت کشور است.

مدل B2B2C (Business To Business To Consumer)

در این الگوی تجاری، کالا یا خدمات از بیزینس به بیزینس و در نهایت به مصرف کننده می رسد.

در بیزینس b2b2c، کالا و خدمات به صورت مستقیم از شرکت تجاری به مصرف کننده نهایی نمی رسد. بلکه در این میان از یک شرکت تجاری دومی، برای انتقال خدمات به مصرف کننده نهایی استفاده می شود. شرکت هایی که به صورت مستقیم دسترسی به مصرف کننده ندارند، از الگوی تجاری b2b2c استفاده می کنند.

برای اجرای بیزینس b2b2c به بهترین شکل ممکن، باید از استراتژی بازاریابی مناسبی استفاده شود. بازاریابی مانند یک عنصر کلیدی در این نوع مدل از کسب و کار عمل می کند. هدف اصلی شرکت تجاری اول، پیدا کردن مشتری به صورت مستقیم نیست.

شناخت انواع مدل کسب و کار در چگونگی رشد و توسعه آن بسیار موثر است. متاسفانه برخی از افراد به دلیل عدم آگاهی از مدل کسب و کار خود، دچار ضررهای جدی می شوند.