انواع بازاریابی b2b و b2c جز بازاریابی های دیجیتال محسوب می شوند و نوع مشتری ها موجب شده است که این دو نوع سبک ایجاد شود.

 بازاریابی b2b چیست ؟

بازاریابی b2b مخفف  عبارت Business-To-Business می باشد و به معنی بنگاه به بنگاه یا تجارت به تجارت است.

این روش بازاریابی در مواردی کاربرد دارد که یک بنگاه تجاری قصد داشته باشد خدماتی که ارائه می دهد یا محصولاتی که دارد را به یک بنگاه تجاری دیگر بفروشد. در واقع در این بازاریابی مشتری یکی از شرکت های هدف می باشد.

 بازاریابی b2c چیست ؟

بازاریابی b2c مخفف عبارت Business-To-Consumer است و به معنی بنگاه به مشتری می باشد.

این بازاریابی بیشتر در معاملات بین مشاغل و خریداران انفرادی مورد استفاده قرار می گیرد و طی آن محصول یا خدمات قرار است به مشتری شخصی که هدف بازاریابی است معرفی و فروخته شود.

بنابراین با توجه به این توضیحات نیاز است که پیش از تعیین استراتژی بازاریابی دیجیتال نوع کسب و کار خود را مشخص نمایید و مشتریانی که مورد هدف بازاریابی هستند را تعیین کنید، زیرا در فضای دیجیتال مشتریان تعیین کننده  راهکار و مسیر اصلی بازاریابی هستند.

بازاریابی b2b و b2c  دارای انواع مختلفی میباشد  

بازاریابی b2b یا همان بنگاه به بنگاه دارای سه مدل است که شامل 

بازاریابی b2b با محوریت عرضه کننده

نوعی از بازاریابی است که در آن تیم بازاریابی تبلیغات خود را در بازار هدف انجام می دهند وهدف آن ها از این کار فروش خدمات و محصولات خود به مشاغل مختلف می باشد. در بازاریابی قیمت گذاری محصول بر اساس نیاز مشتری انجام می شود.

بازاریابی b2b واسطه ای

در این روش به منظور برقراری ارتباط بین خریداران و فروشندگان واسطه ها بستری را فراهم می آورند. در این بستر ممکن است ارتباطات اولیه یا معاملات شکل بگیرد. واسطه ها معرفی خریداران و فروشندگان را با هدف کسب سود انجام می دهند، به همین دلیل بانک اطلاعاتی از فروشنده و خریدار جمع آوری می نمایند.

بازاریابی b2b  خریدار محور

این روش بیشتر در شرکت هایی که ظرفیت معاملاتی فوق العاده بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. بازاریابی b2b خریدار محور به این صورت است که خریدار یک پورتال آنلاین راه اندازی می کند و از تولید کنندگان می خواهد که در آن قیمت مورد نظر و پیشنهادی خود را درج نمایند. در نهایت پس از آنکه فروشندگان قیمت پیشنهادی خود را ثبت کردند شرکت خریدار با ارزیابی و بررسی قیمت های پیشنهادی مناسب ترین فروشنده سازمانی را انتخاب می نمایند و قراردادهای لازم نوشته می شود.

مدل های بازاریابی b2c

در بازاریابی b2c نیاز است که ابتدا ویژگی های کسب و کار مشخص شود تا بتوان بهترین مدل را اجرا و پیاده نمود.

بازاریابی b2c با فروشندگان مستقیم

در این روش محصولات از طریق یک فروشگاه اینترنتی یا فیزیکی به مشتری معرفی می شود و خریداران کالاهای مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از آن ها خریداری می کنند. بنابراین در آن تعامل بین مشتری و فروشنده به صورت مستقیم خواهد بود.

بازاریابی b2c  از طریق تبلیغات

در این روش بازاریابی شرکت ها به منظور تبلیغات اینترنتی از وب سایت هایی که دارای ترافیک بالایی هستند، استفاده می کنند که افزایش فروش محصولات و خدمات را به دنبال خواهد داشت. استفاده از اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی برای حمایت از محصولات و خدمات نیز از دیگر روش های بازاریابی b2c مبتنی بر تبلیغات می باشد.

بازاریابی b2c واسطه ای

در این روش واسطه ها بدون اینکه محصول یا خدماتی را ارائه دهند شرایطی را فراهم می کنند که خریداران و فروشندگان با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

بازاریابی b2c  جمعی

در این مدل از بازاریابی، بازاریابان به منظور تبلیغ مستقیم خدمات و محصولات خود از گروه افرادی که دارای علاقه مندی های مشترک هستند استفاده می کنند و به این ترتیب میزان بازدهی فروش خود را افزایش می دهند.

تفاوت بازاریابی b2b و b2c

انواع بازاریابی b2b و b2c هر کدام با توجه به نوع کسب و کار می تواند تاثیر بسزایی در افزایش میزان فروش و پیشرفت کسب و کار داشته باشند. از تفاوت های این دو سبک می توان به موارد زیر اشاره نمود.

9 تفاوت بازاریابی B2B و B2C

  1. خریداران جمعی (B2B) در مقابل خریداران تکی (B2C)
  2. اطلاعات دقیق در مقابل توضیحات گسترده
  3. منطقی در مقابل عاطفی
  4. قیمت بالا در مقابل قیمت پایین
  5. مقیاس بزرگ در مقابل مصرف شخصی
  6. چرخه فروش طولانی تر در مقابل چرخه فروش کوتاه تر
  7. علمی در مقابل تفریحی
  8. ارتباطات طولانی تر با مشتریان در مقابل ارتباطات کوتاه تر
  9. هزینه جذب بالاتر در مقابل هزینه جذب پایین تر

بعضی از نقاط ضعف و معایب بازاریابی B2B

• محدود بودن طیف انتخاب‌ها

• اجبار برای اعمال تخفیف روی قیمت‌ها

• زمان‌بندی‌های خرید و فروش

نتیجه‌گیری

در اواخر سال 2018 نرخ مبادلات ارزی در بازاریابی B2B از مرز 954 میلیون دلار در طول یک سال گذشت! پیش‌بینی می‌شود این مقدار تا سال 2023 بیش از 17% رشد داشته باشد.

این آمار و ارقام نشان می‌دهد که در حال حاضر بحث تجارت Business to Business چقدر اهمیت پیدا کرده است.

اگر تجارتی دارید که مخاطبین آن تجارت‌های دیگر هستند پس اولین قدم را به خوبی برداشته‌اید. اما اگر کسب‌وکار شما به این صورت نیست، شاید با ایده‌پردازی و تلفیق استراتژی‌های کاری بتوانید شرایطی را فراهم کرده که مشتریان تجاری نیز به سراغ شما بیایند.